Eksploatacja akumulatora
Data dodania: 08-01-2024
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradnik dla użytkowników akumulatorów
1. Regularnie kontrolować stan naładowania i poziom elektrolitu:
a. w akumulatorach z korkami wlewowymi sprawdzenie odbywa się poprzez pomiar poziomu i gęstości elektrolitu. Przy dużych ubytkach elektrolitu lub niskiej gęstości elektrolitu należy koniecznie sprawdzić napięcie ładowania w pojeździe, ubytki elektrolitu uzupełnić tylko wodą destylowaną lub demineralizowaną; NIGDY NIE DOLEWAĆ KWASU.
b. w akumulatorach z korkami niewymiennymi ( akumulator zamknięty ) stan naładowania należy kontrolować przez wskaźnik naładowania ( patrz rys. 1), lub woltomierzem.
Minimalne napięcie 12,6 V. Samowolne kontrolowanie gęstości i poziomu elektrolitu może spowodować rozszczelnienie akumulatora. Po stwierdzeniu niedoładowania akumulatora należy sprawdzić napięcie ładowania w pojeździe.
2. Napięcie ładowania akumulatora w pojeździe, mierzone na końcówkach biegunów akumulatora, powinno wynosić ( niezależnie od obrotów silnika i włączonych odbiorników).
Dla instalacji: 6V ( 7÷7.2V), 12V ( 14.0÷14.4V) i 24V ( 28.0÷28.8V).
3. W przypadku jazdy miejskiej, częstego używania świateł zewnętrznych lub zamontowania w pojeździe dodatkowych odbiorników prądu, należy częściej kontrolować stan naładowania i w miarę potrzeby doładować akumulator do wymaganych parametrów z zewnętrznego źródła prądu.
4. Akumulator należy eksploatować i przechowywać w stanie pełnego naładowania (100% - patrz tabela).
Jeżeli okres przerwy w pracy pojazdu (obiektu) jest dłuższy niż 1 miesiąc zaleca się odłączenie akumulatora od instalacji elektrycznej.
Akumulator wymaga niezwłocznego ładowania (patrz rozdział „ładowanie akumulatora”), jeżeli:
- napięcie spoczynkowe (SEM) na końcówkach spadnie poniżej 12,60V
- gęstość elektrolitu spadnie poniżej 1,21 kg/l
- sonda wskaźnika stanu naładowania zmieni zabarwienie z zielonego na ciemny.
Pozostawienie akumulatora w stanie wyładowanym spowoduje jego zasiarczenie i w okresie zimowym może doprowadzić do zamarznięcia elektrolitu i uszkodzenia obudowy akumulatora. Elektrolit o gęstości 1,10 kg/l zamarza w temp. minus 90C, a o gęstości 1,15 kg/l w temp. minus 150C.
5. Nie uruchamiać silnika przy całkowicie rozładowanym akumulatorze na tzw. "pych" lub za pomocą innego pojazdu. Uruchamianie samochodu w ten sposób przy załączonym akumulatorze może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora ( po uruchomieniu silnika płynie prąd ładowania o wartości kilkakrotnie wyższej niż dopuszczalny prąd ładowania).
6. Nie dopuszczać do przypadkowych zwarć zewnętrznych akumulatora.
7. Utrzymywać akumulator w czystości; powierzchnia akumulatora powinna być bez śladów elektrolitu i jego zestalonych kryształów ( należy kontrolować drożność korków i kanałów wentylacyjnych).
8. Nie zbliżać się z otwartym ogniem do akumulatora - grozi to wybuchem nagromadzonych w akumulatorze gazów.
a. w akumulatorach z korkami wlewowymi sprawdzenie odbywa się poprzez pomiar poziomu i gęstości elektrolitu. Przy dużych ubytkach elektrolitu lub niskiej gęstości elektrolitu należy koniecznie sprawdzić napięcie ładowania w pojeździe, ubytki elektrolitu uzupełnić tylko wodą destylowaną lub demineralizowaną; NIGDY NIE DOLEWAĆ KWASU.
b. w akumulatorach z korkami niewymiennymi ( akumulator zamknięty ) stan naładowania należy kontrolować przez wskaźnik naładowania ( patrz rys. 1), lub woltomierzem.
Minimalne napięcie 12,6 V. Samowolne kontrolowanie gęstości i poziomu elektrolitu może spowodować rozszczelnienie akumulatora. Po stwierdzeniu niedoładowania akumulatora należy sprawdzić napięcie ładowania w pojeździe.
2. Napięcie ładowania akumulatora w pojeździe, mierzone na końcówkach biegunów akumulatora, powinno wynosić ( niezależnie od obrotów silnika i włączonych odbiorników).
Dla instalacji: 6V ( 7÷7.2V), 12V ( 14.0÷14.4V) i 24V ( 28.0÷28.8V).
3. W przypadku jazdy miejskiej, częstego używania świateł zewnętrznych lub zamontowania w pojeździe dodatkowych odbiorników prądu, należy częściej kontrolować stan naładowania i w miarę potrzeby doładować akumulator do wymaganych parametrów z zewnętrznego źródła prądu.
4. Akumulator należy eksploatować i przechowywać w stanie pełnego naładowania (100% - patrz tabela).
Gęstość elektrolitu w g/cm3 (w 250C) | 1,28 | 1,24 | 1,19 | 1,14 | 1,10 |
Stopień naładowania w % | 100 | 73 | 50 | 25 | 0 |
Jeżeli okres przerwy w pracy pojazdu (obiektu) jest dłuższy niż 1 miesiąc zaleca się odłączenie akumulatora od instalacji elektrycznej.
Akumulator wymaga niezwłocznego ładowania (patrz rozdział „ładowanie akumulatora”), jeżeli:
- napięcie spoczynkowe (SEM) na końcówkach spadnie poniżej 12,60V
- gęstość elektrolitu spadnie poniżej 1,21 kg/l
- sonda wskaźnika stanu naładowania zmieni zabarwienie z zielonego na ciemny.
Pozostawienie akumulatora w stanie wyładowanym spowoduje jego zasiarczenie i w okresie zimowym może doprowadzić do zamarznięcia elektrolitu i uszkodzenia obudowy akumulatora. Elektrolit o gęstości 1,10 kg/l zamarza w temp. minus 90C, a o gęstości 1,15 kg/l w temp. minus 150C.
5. Nie uruchamiać silnika przy całkowicie rozładowanym akumulatorze na tzw. "pych" lub za pomocą innego pojazdu. Uruchamianie samochodu w ten sposób przy załączonym akumulatorze może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora ( po uruchomieniu silnika płynie prąd ładowania o wartości kilkakrotnie wyższej niż dopuszczalny prąd ładowania).
6. Nie dopuszczać do przypadkowych zwarć zewnętrznych akumulatora.
7. Utrzymywać akumulator w czystości; powierzchnia akumulatora powinna być bez śladów elektrolitu i jego zestalonych kryształów ( należy kontrolować drożność korków i kanałów wentylacyjnych).
8. Nie zbliżać się z otwartym ogniem do akumulatora - grozi to wybuchem nagromadzonych w akumulatorze gazów.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradnik dla użytkowników akumulatorów